Редовна употреба на антибиотици при CF, свързана с реакции на свръхчувствителност

Редовната употреба на антибиотици за лечение на персистиращи инфекции е свързана с реакции на свръхчувствителност при лица с кистозна фиброза (CF), е открито ново проучване.

По-конкретно, „рискът е силно свързан с броя на кумулативните експозиции на антибиотици и нарастващата възраст“, ​​пишат изследователите. А интравенозното или венозно приложение на антибиотично лечение е свързано с много по-висок процент от случаите на свръхчувствителност.

Важно е обаче, че повечето случаи включват леки до умерени кожни реакции. Тежките реакции, като анафилаксия, са редки.

Ученето, “Свръхчувствителност към антибиотици при кистозна фиброза – Ниска честота на анафилаксия над 16 000 курса”Публикувано в Британско списание по клинична фармакология.

В САЩ повече от 140 000 посещения в спешните отделения се извършват годишно поради нежелани събития, свързани с антибиотици. Въпреки че реакциите на свръхчувствителност се съобщават сами при възрастни и деца, като са с разпространение от близо 10% в общата популация, само малка част от тези случаи се потвърждават от алергичната диагностика.

Препоръчително четене

Хората с CF са предразположени към инфекции с Pseudomonas aeruginosa – вид бактерии, често срещани в околната среда – и често се нуждаят от 10- до 14-дневни курсове за лечение на вените с антибиотици. Сред антибиотиците по избор са бета-лактамите като цефтазидим и пиперацилин, аминогликозидни антибиотици включително тобрамицин или полимиксинови антибиотици като колистиметат натрий.

Въпреки това е известно, че пациентите с муковисцидоза са податливи на свръхчувствителност към антибиотици – въпреки че не е ясно колко често се появяват такива реакции и кои са факторите, повишаващи риска.

Сега екип от учени в Швеция ръководи ретроспективно проучване, което адресира тази празнина в знанията. Участваха общо 226 пациенти, включващи 100 деца и 126 възрастни. Всички бяха записани в шведския регистър за муковисцидоза и бяха лекувани в Стокхолмския център за муковисцидоза между януари 1999 г. и декември 2018 г.

Участниците са били средно на 23 години в края на проучването, а 54% са били малки. Като цяло пациентите са преминали 16 910 антибиотични курса, 40% от които са били прилагани интравенозно. Всеки участник е приемал средно 5,4 антибиотични курса годишно.

Процентът на реакциите на свръхчувствителност към антибиотици е 31%, като 70 пациенти са получили 131 реакции. По-голямата част от случаите (98%) са кожни реакции – 30% сърбеж, 23% кожни обриви или обриви и 18% копривна треска. Някои пациенти изпитват изтръпване, както и редки случаи на гадене, повръщане, диария, задух, кашлица, замаяност и ниско кръвно налягане. Три реакции (2,3% от 131) са потенциално животозастрашаващи и са класифицирани като анафилаксия.

„По-голямата част от DHR [drug hypersensitivity reactions] в настоящото проучване са били ограничени до кожата, а тежестта на реакциите е била лека до умерена. Трябва да се отбележи, че нито един от пациентите в нашата група не е имал тежка кожна кожа [skin] нежелана реакция “, пише екипът.

Също така важно е, че 79% от реакциите на свръхчувствителност се появяват след неорално приложени антибиотици, „което показва, че този път на експозиция или по-висока доза на лекарството може да бъде свързан с повишен риск за DHR“, пишат учените.

В 48% от случаите реакциите на свръхчувствителност се появяват между два и 10 дни след прилагането на антибиотиците, но в 28% от случаите реакциите се появяват в рамките на първия час след инжектирането на антибиотици. Други реакции (19%) се появяват след един час, но преди 24 часа от първата доза антибиотик.

Бета-лактамните антибиотици са отговорни за 71% от всички реакции и 81% от неоралните курсове.

Пиперацилинът е най-честата причина за интравенозни реакции, следван от цефтазидим, колистиметат и след това меропенем. По отношение на пероралното лечение с антибиотици, cotrimoxazole е най-честата причина за реакции на свръхчувствителност, следван от амоксицилин и ципрофлоксацин.

Кожни обриви или обриви, ангиоедем (подуване под кожата), копривна треска, сърбеж и зачервяване са най-честите реакции на перорални антибиотици. Изследователите отбелязват, че нито един пациент не е развил анафилаксия след перорално лечение.

Интересно е, че интравенозните антибиотици са почти шест пъти по-склонни да причинят реакции на свръхчувствителност, отколкото пероралните антибиотици. Броят на курсовете на антибиотици значително прогнозира тези реакции, като пациентите, приемащи най-много курсове, показват най-голям риск.

„В заключение, нашето проучване показва, че пациентите с CF имат повишен DHR, което е силно свързано с редица кумулативни експозиции на антибиотици. Тежестта на повечето реакции обаче беше лека и ограничена до кожата, тъй като анафилаксията беше рядка “, пишат авторите.

Сред ограниченията на проучването екипът спомена липсата на потвърждаващи тестове за алергия. Въпреки това, двама алерголози независимо преоцениха докладваните реакции и оцениха вероятността действително да бъдат свръхчувствителни.